Bejelentkezés
Jelenleg 9 látogató böngészi az oldalt. Regisztráció
VW Golf GTI 35 Nürburgring 24 órás verseny

Golf GTI Edition 35 a Nürburgringen

Hogyan is ünnepelhetné 35. születésnapját a legendás Volkswagen Golf GTI, ha nem egy testet-lelket, karosszériát és elektronikát a végsőkig próbára tevő nonstop autóversennyel? A Nürburgring 24,5 km hosszú „Zöld Poklában” a 24 órás megbízhatósági versenyen a speciális Golf GTI is elstartolt…

 

Kezdetben csak a váz volt. A csupasz, hideg acél, amely pont úgy állt a guruló szervizpadon, ahogy megérkezett Wolfsburgból a Volkswagen Motorsport hannoveri központjába. Mi pedig próbáltuk vizionálni a majdani nagy feladatokra hivatott versenyautót. De egyelőre csak a váz áll az Ikarusallee 7. szám alatti üzemben arra várva, hogy a mérnökök megtöltsék tartalommal, és beállhasson a sorba. A 2011-es év a Volkswagen ikonikus modelljéről, a Golfról, annak is GTI-kiadásáról kellett, hogy szóljon – elvégre a születésnap igazán megéri a felhajtást. Ebből az alkalomból készült el a különleges, 235 lóerős Golf GTI Edition 35, és ezért határozták el a Golf24 megépítését is. Az autót, amelyik június 23–26. között a világ legkeményebb megbízhatósági versenyén, a nürburgringi 24 órás viadalon állt rajthoz. A világ leghíresebb, egyben leghírhedtebb pályája, a 77 kanyarral nehezített „Zöld Pokol” számtalan versenyző életét „keserítette” már meg. Az erdőben kanyargó aszfaltcsíkon emelkedőkön és lejtőkön száguldanak az autók, miközben közel 250 ezer néző figyeli árgus tekintettel, vajon melyik gép adja fel a rettenetes küzdelmet, mondjuk a 18. és a 22. óra között.

Dávid a Góliátok között

„Nincs még egy versenypálya, ahol a technológia és a mérnöki munka nagyobb kihívás előtt állna, mint a Nürburgringen” – mondja Kris Nissen, a Volkswagen Motorsport igazgatója. És ez nemcsak az újonc Golf24-re igaz, hanem azokra a nagymenőkre is, amelyeknek már nem újdonság a nürnburgi pálya. Akiket néha ér meglepetés, mintha csak Dávid és Góliát újkori 24 órás történetét látnánk… Az egyik legjobb példát éppen egy Golf szolgáltatja:

1997-ben egy 170 lóerős Golf TDI 2. lett a 24 órás viadalon, majd egy évtizeddel később a 300 lóerős Golf GTI 2.0 TSI szerezte meg az összetett rangsor 8. helyét. Vagyis a léc igen magasra került, a helyzet pedig ezúttal sem volt könnyebb. Sőt! “Az indulók számát és minőségét tekintve is minden eddiginél nehezebb verseny elé nézünk” – mondta Andreas Lautner, a Volkswagen Motorsport technikai igazgatója. “Valljuk be, a magunk kis összkerékhajtású limuzinjával kegyetlenül nehéz dolgunk lesz a 600 lóerős szörnyetegek között.” Mindenki tudta, hogy ilyen ellenfelekkel szemben kincstári optimizmus lett volna győzelmet várni a Golftól, az viszont minden további nélkül elvárható volt, hogy egy-két ellenfelet maga mögé utasítson. Ehhez azonban kevés egy utcai Golf GTI-t kicsit átalakítani, és a pályára küldeni. Valódi, mindenre képes versenyautót kellett építeni, amit csakis egyetlen módon lehet elkezdeni: a tökéletes vázat kell alapul venni.

Hogy lesz ebből versenyautó?

A váz először megkapja a bukócsöveket – ezek kötelező elemei minden versenyautónak, garantálják a versenyzők biztonságát –, majd jöhet a fehér versenyfestés felvitele a karosszériára. Közben azt is elárulhatjuk: nem minden acél, ami annak látszik. Az ajtók, a motorháztető és az autó teteje is szénszálas műanyagból készült, ami erős, ellenálló és jóval könnyebb, mint az acél. Az oldalsó és a hátsó ablakok átlátszó műanyagból készültek, csak az első szélvédő van üvegből. Fontos, hogy ez utóbbi fűthető, a verseny 24 órája során ugyanis igen sokféle hőmérséklettel találkozik az autó, és nem szabad, hogy a szélvédő párásodással reagáljon a lehűlésre vagy a felmelegedésre. Ezután jön az utastér és a belső elemek kialakítása. Beszerelik az autóba az üzemanyagtankot, az elektronikát és a versenyüléseket, majd a kész szerelvényt ráhelyezik az időközben összeállított, futóművel felszerelt alvázra. A Golf24 is McPherson rugóstagokat kap, hátul többpontos felfüggesztéssel, ugyanúgy, mint a szériamodell. Csakhogy ezen autó esetében minden egyes alkatrészt külön gyártanak le, a verseny által támasztott speciális igényeknek megfelelően.

Valamennyi versenyautó közel legfontosabb alkatrészei a fékek – így van ez a Golf24 esetében is. Előre hatalmas, hatdugattyús, hűtött tárcsafékek kerülnek, míg hátul valamivel szerényebb, négydugattyús darabok gondoskodnak a változó fékerőeloszlásról. Természetesen az abroncsok sem szériadarabok: míg az utcai GTI-re 220 mm széles gumik kerülnek, addig a Golf24 18 hüvelykes felnijére 300 mm széles Dunlop abroncsok kerültek.

Nagyobb és erősebb

S hogy miért kell mindennek sokkal jobbnak, erősebbnek és hatékonyabbnak lennie, mint a szériamodellben? Nos, erre a motorháztető alatt lapul a válasz. Volkswagen-gyártmány, de Golfban ilyet máshol biztosan nem találunk: 2,5 literes, soros öthengeres, turbófeltöltővel – 440 LE (324 kW), 540 Nm legnagyobb nyomatékkal. Ilyen erőhöz pedig csakis az összkerékhajtás jöhetett szóba. Végül a Golf24 speciális aerodinamikai csomagot is kapott, ami elengedhetetlen a versenypályán a tökéletes tapadáshoz. Az autó megépítése után a tesztelésen volt a sor, ami sok-sok pályán töltött órát jelentett. A pályán azonban bármi megtörténhet, pláne 24 óra alatt, egy olyan viadalon, ahol több mint 200 autó várja a rajtot. Balesetek, karambolok, defektek és az időjárás. A ringen szinte bármikor eleredhet az eső, ez pedig a Golf24 malmára hajtja a vizet: egyedüli összkerék hajtásos autóként sokkal jobban alkalmazkodik az ilyen időjárási viszonyokhoz, mint a nagy teljesítményű, de fronthajtásos vetélytársak. A félelmetes verseny időközben lezajlott, a Volkswagen Golf24 pedig megfizette a tanulópénzt: a mérnökök, a szerelők és a pilóták is rengeteg tapasztalattal gazdagodtak, amit a jövőben mind-mind hasznosítani tudnak majd.

Golf24 – A tények

Motor: öthengeres, soros erőforrás turbófeltöltővel
Hengerűrtartalom: 2510 cm3
Legnagyobb teljesítmény: 440 LE (324 kW) – 6500 fordulat/percnél
Legnagyobb nyomaték: 540 Nm – 4000 fordulat/percnél
Váltó: hatsebességes szekvenciális, kormányról vezérelhető, összkerékhajtással
Futómű: elöl McPherson keresztlengőkaros, hátul többpontos
Abroncsok: Dunlop 300/680-18 BBS könnyűfém felnik
Tiszta tömeg: 1250 kg
Gyorsulás (0–100 km/h): 3,8 mp
Végsebesség: 250 km/h fölött

forrás: Volkswagen

Mondd el véleményed!